Allmänna villkor – Puts På Studs

  1. Tjänsten

1.1) Beskrivning av tjänsten

Puts På Studs utför arbete på kundens fastighet. Tjänsterna som utförs är fönsterputsning och underhållning. Tjänsterna som är överenskomna utförs på adressen som är inlagd i beställningen.

1.2) Schemaläggning

Företaget leder och reglerar arbetet, vilket innebär en ensidig kontroll över arbetsscheman och geografiska områden där tjänsterna utförs. Företaget har rätten att ändra dessa strukturer för att förbättra verksamheten vid behov. Aktuella områden, scheman och perioder är tillgängliga på företagets webbplats eller kan skickas till dig skriftligen på begäran. Företaget strävar efter att alltid informera dig i förväg om ändringar i schemaläggningen. Dessa regelbundna schemalagda händelser är det som definierar ditt abonnemang.

1.3) Ytterligare tillfälle och inre rengöring

Företaget kan, på kundens begäran, utföra arbete utanför det fastställda schemat, både för inre och yttre tjänster, beroende på tillgängliga resurser. Tjänster utanför den vanliga planeringen prissätts separat.

1.4) Information

Efter utförda arbeten meddelar företaget kunden direkt via e-post eller SMS, såvida e-postadress eller mobiltelefonnummer har angetts tidigare. Om inte, så får kunden informationen om det utförda arbetet genom fakturan som skickas efteråt.

1.5) Prisberäkning

Priset per arbetsmoment bestäms vid första tillfället, när företagets personal på plats gör en bedömning av kundens byggnad och fönster och använder den aktuella prislistan. Vid det här tillfället inkluderas alltid pris för grundtjänster och obligatoriska tillägg, samt eventuella frivilliga tillval om kunden vill beställa dem vid ett senare tillfälle. Lägsta debiteringsbelopp för tjänsten är grundpris, tillval och tillägg som är kopplade till utförandet. Om byggnaden, fönstren och andra förutsättningar avviker kraftigt från det som är normalt för en bostadsbyggnad, och därför gör det omöjligt att tillämpa prissättning per arbetsmoment, behåller sig företaget rätten att använda en timdebitering. Om debiteringsmodellen ändras för arbetets utförande, informerar företaget kunden i förväg.

1.6) Justering av pris

Priserna justeras vanligtvis varje årsskifte och informeras till kunden. Eventuella ändringar i priserna kommer att räknas om på befintliga priser. Både företaget och kunden har rätt att begära eller initiera en ny prisberäkning. På grund av att alla hus och fönster ser olika ut, är prissättningen komplex och baseras på en mängd faktorer. På kundens begäran kan det lämnas en beskrivning av hur prisberäkningen har gjorts.

1.7) Avbokning

Det är tillåtet att hoppa över en schemalagd tid, men inte under en påbörjad period. Om avbokning sker under en pågående period kan tjänsten fortfarande utföras om det inte finns några fysiska hinder hos kunden.

Avbokning av tjänsten måste ske 2 arbetsdagar innan arbetet ska utföras.

1.8) Avtalslängd och uppsägningstid

Abonnemanget har ingen fastställd minsta avtalslängd och ingen specifik uppsägningsfrist, så kunden kan säga upp det när som helst, förutsatt att inget annat överenskommits. Om uppsägning sker under pågående period, gäller villkoren för avbokning innan uppsägningen kan verkställas.

1.9) Distansavtal

Om avtalet har gjorts på distans, har kunden rätten att ångra enligt den svenska lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler från 2005:59. I detta fall tillhandahålls information om kundens rätt att ångra.

  1. Kunden:

2.1) Personuppgifter

Kunden måste lämna viss personlig information, som namn, personnummer, adress och kontaktinformation, när de beställer och använder en tjänst från oss. Dessa uppgifter behöver vi för att kunna utföra tjänsten på ett tillfredsställande sätt, erbjuda krediter, RUT-avdrag garantier och support. Vi kan också behålla dessa uppgifter för att förbättra våra tjänster och för marknadsföring, men vi kommer endast att göra det med din tillåtelse.

Enligt Dataskyddsförordningen har du som registrerad flera rättigheter när det gäller hanteringen av dina personuppgifter. Vi behöver samla in information som namn, adress, personnummer och kontaktuppgifter för att fullgöra avtalet och erbjuda support, krediter och garantier. Dessa uppgifter sparas under avtalstiden och kan användas för marknadsföring om du har samtyckt till detta. När vi inte längre har behov av uppgifterna raderas de från våra system, såvida inte lagstiftning kräver att vi behåller dem eller vi har rätt att spara dem på grund av intresseavvägning. Vi är dock tvungna att behålla vissa personuppgifter för att kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.

Personuppgifterna kan överföras till andra enheter inom vår koncern och till samarbetspartners inom EU som stöder våra tjänster med IT-support och datalagring. Dessa samarbetspartners har ett personuppgiftsombudsavtal med oss.

Du har rätt att begära tillgång till de personuppgifter som rör dig och rätt till registerutdrag. Du kan också begära att felaktiga uppgifter rättas, att begränsa eller radera uppgifterna om det inte finns en laglig skyldighet att behålla dem, och att utnyttja dataportabilitet. Om du har samtyckt till behandling av dina uppgifter har du rätt att återkalla detta samtycke. Du har också rätt att invända mot behandlingen av dina personuppgifter och rätt att lämna klagomål till Datainspektionen.

2.2) Skyldighet att underlätta

Kunden har ansvar att underlätta företagets möjligheter att utföra den beställda tjänsten. Detta innebär att tillgängliggöra saker som grindar, larm, hundar och liknande. Om det uppstår omständigheter som försvårar företagets möjligheter att utföra tjänsten, har företaget rätt att debitera en permanent eller tillfällig avgift som berör de aktuella omständigheterna. Kunden måste tillhandahålla en parkeringsmöjlighet nära fastigheten, annars kan det leda till att en avgift för avstånd tillkommer. Om en planerad arbetsplats avbokas för företagets personal, räknas det som ett hinder för att utföra den beställda tjänsten. Detta innebär att företaget har rätt att ta ut en avgift för förlorad intäkt, särskilt för större arbeten som in- och utvändiga tjänster, som minst motsvarar företagets självkostnadspris.

2.3) Skyldighet att informera

Kunden har ansvaret att informera företaget om tjänsten inte kan genomföras på grund av några särskilda omständigheter. Dessa omständigheter bör specifikt anges för att säkerställa att företaget har all information som krävs för att utföra tjänsten på ett effektivt och lämpligt sätt. Kundens samarbete och samarbete för att underlätta företagets möjligheter att utföra tjänsten är viktigt för att säkerställa en smidig och framgångsrik genomförande.

  1. Ekonomi

3.1) Betalning

Kunden är skyldig att betala fakturan så snart den har mottagits. Betalning kan också ske via swish betalning. Betalningen ska ske enligt de uppgifter som anges på fakturan och skickas till den mottagare som anges. Företaget avgör sättet för fakturering och sändning baserat på de kontaktuppgifter som kunden har lämnat. Kunden är skyldig att se till att de kontaktuppgifter som finns registrerade är aktuella och att fakturan når rätt mottagare.

3.2) Betalningsvillkor

Betalningsvillkor för fakturor och swish betalningar är 15 dagar från fakturadatumet, om inget annat har överenskommits mellan kunden och företaget. Vid försenad betalning har företaget rätten att ta ut en påminnelseavgift och ränta enligt räntelagen. Vid upprepade fall av försenad betalning har företaget rätt att permanent avsluta eller tillfälligt blockerade kundens tjänster. Obetalda fordringar kan överlämnas för inkasso med tillkommande avgifter och kostnader.

3.3) Inställelse- och administrationsavgift

Fakturan inkluderar en avgift för inställelse och administration. Denna avgift läggs till varje faktura som sänds till kunden.

3.4) Skattereduktion (RUT-avdrag)

Kunden samtycker till att företaget hanterar ansökan om skattereduktion till Skatteverket i enlighet med gällande lagstiftning. När kunden har uppfyllt villkoren för ansökan om skattereduktion, skickar företaget detta till Skatteverket. Om kunden inte beviljas skattereduktion, helt eller delvis, är kunden skyldig att betala det återstående beloppet. Inställelse- och administrationsavgift omfattas inte av RUT-draget.

  1. Förbehåll:

4.1) Arbetsmiljö

Företaget har en skyldighet enligt lag att främja en säker och hälsosam arbetsmiljö för sin personal. Syftet är att säkerställa att personalen känner sig trygg på sin arbetsplats och inte utsätts för någon onödig fara. Personalen på fältet har en rörlig arbetsplats, vilket innebär att arbetsplatsen är belägen på kundens egendom. I särskilda fall kan företaget besluta att avbryta hela eller delar av arbetet baserat på en riskbedömning och företagets policy, samt gällande arbetsmiljölagstiftning.

4.2) Kundens egendom

Vid utförandet av tjänsten rör inte personalen kundens lösa föremål för att undvika skador på både egendom och personal. Om lösa föremål eller vegetation hindrar utförandet av tjänsten förbehåller sig företaget rätten att inte genomföra delar av tjänsten.

4.3) Spröjs

Vid fönster med avtagbara spröjsar som ska monteras av eller på under utförandet av tjänsten finns en risk för skador. Spröjs och spröjsfästen är inte tillräckligt hållbara och företaget frånsäger sig därför ansvar för eventuella skador som uppstår vid av- och påmonteringen. Om kunden har spröjs eller spröjsfästen som är känsliga på grund av ålder eller kvalitet, ska kunden informera företaget i förväg så att extra försiktighet kan vidtas.

4.4) Kraftigt nedsmutsade fönster

Beställning av fönsterputs innebär en vanlig rengöring eller putsning av fönsterrutor. Om fönstren är kraftigt nedsmutsade, har färgstänk eller rester från hårda material som cement och sand, så tas det inte bort under en normal putsning. Eftersom putsning med den här typen av smuts kan skada glaset, kan företaget välja att inte putsa dessa rutor.

4.5) Fönster skadade innan putsningen sker

Om kunden har fönster som är repiga eller på annat sätt skadade utöver normalt slitage med hänsyn till fönstrets ålder, ska detta meddelas vid beställningen av tjänsten. Personalen har rätten att avstå från arbetet om de upptäcker repor och skador, tills dess att skadan har dokumenterats. Om synliga repor upptäcks på plats, utförs arbetet endast efter samråd med kunden, där ett avtal ska undertecknas om att informationen har mottagits. Om kunden har mycket smutsiga fönster, kan repor först upptäckas efter att arbetet har påbörjats. Om detta sker, ska arbetet avbrytas tills ovanstående information har lämnats.

4.6) Känsliga fönster och fasader

Det finns många olika typer av fönster och fasader, både vad gäller funktion och utseende. Det finns en del fönster som kräver särskild behandling vid fönsterputsning, som självrengörande fönster, fönster med solfilm, kompositmaterial (t.ex. plexiglas) eller andra ytbehandlade fönster. Fasaderna kan verka bestå av ett robust material, men i själva verket vara gjorda av lätt skadliga material som frigolit. Om kunden har sådana typer av fönster eller fasader, ska detta meddelas i förväg, så att vi kan ta extra försiktighetsåtgärder. Om detta inte meddelas på förhand, frånsäger sig företaget ansvaret för eventuella skador som kan uppstå. Kontakta din fönstertillverkare eller glasmästare om du är osäker på vilken typ av fönster du har.

  1. Reklamation och skadeanmälan

5.1) Reklamation

Om kunden vill reklamera det utförda arbetet, bör detta ske inom tre arbetsdagar efter att tjänsten har utförts, så att företaget kan granska utförandet och åtgärda reklamationen.

5.2) Skador

Om kunden upptäcker skador på sin egendom som kan härledas till tjänstens utförande, bör denna anmälan göras antingen via ett elektroniskt formulär på företagets webbplats eller på en pappersblankett som kan skickas till kunden vid begäran. Om företagets personal orsakar en skada under utförandet av tjänsten, kommer detta att dokumenteras och kunden kommer att meddelas så snart som möjligt. Det är viktigt att båda parterna dokumenterar skadorna noga, gärna med bild, för att undvika tvister.

  1. Ursäktligt avtalsbrott

6.1) Definition

En överträdelse av avtalet är ursäktlig om det som var avsatt för att uppfylla avtalet hindrades av en omständighet som ligger utanför kontrollen hos avtalsparterna och som man inte rimligtvis kunde förutse eller ta hänsyn till när avtalet ingicks, och vars konsekvenser man inte heller rimligtvis kunde undvika eller övervinna.

6.2) Tidsram

Om hindret är tillfälligt, så är avtalsbrottet ursäktbart under en tid som är rimlig med tanke på hindrets konsekvenser för partens möjligheter att utföra avtalet enligt avtalet.

6.3) Prestation

När hindret är permanent bortfaller parternas skyldigheter att prestera. För återgång av redan utförda prestationer gäller tidigare paragrafer i avtalet.

6.4) Skälig tid

Parten som inte kan uppfylla sina åtaganden enligt avtalet och är ursäktad enligt ovan, ska snarast möjligt informera den andra parten om hindret och hur det påverkar möjligheten att fullgöra avtalet. Om denna information inte ges inom en skälig tid från det att parten fick eller borde ha fått kännedom om hindret, är de skyldiga att ersätta den skada som den andra parten skulle ha kunnat undvika om informationen hade givits i rätt tid.

6.5) Tillämplighet

Ingenting i denna regel hindrar en part från att hålla inne med sin prestation eller att säga upp avtalet. Denna regel begränsar endast partens rätt till uppfyllelse, prissänkning och skadestånd.